RCP - co to jest?
RCP czyli rejestracja czasu pracy to zestaw różnych środków, za pomocą których można sprawdzać obecności czy spóźnienia pracowników. Jest to kompleksowe rozwiązanie pomagające rzetelnie rozliczać czas pracy zatrudnionych osób. Wykorzystywane urządzenia noszą nazwę rejestratorów czasu pracy i mają głównie na celu zarządzanie czasem pracy, precyzyjne rozliczanie go i wpływ na redukcję kosztów, co głównie ma służyć wsparciu efektywności działania przedsiębiorstwa. Przykładem może być system
inewi.pl, który posiada w swojej ofercie rozwiązania zakresu elektronicznej ewidencji czasu pracy.
Rejestracja czasu pracy w praktyce
Firma, która wprowadza elektroniczną rejestrację czasu pracy, powinna najpierw określić ilu jest zatrudnionych pracowników, tak by najlepiej dobrać odpowiednie rejestratory czasu pracy oraz metodę ich weryfikacji. Zamontowane urządzenia pozwalają na zarejestrowanie początku i końca pracy, a także wyjścia służbowe, itp. W zależności od wybranego rejestratora są różne metody ich pracy: - Rejestracja kartą zbliżeniową
- Weryfikacja odciskiem palca
- Identyfikacja twarzy
- Hasło, czyli kod PIN
Kodeks pracy a RCP
Należy podkreślić, że elektroniczne listy obecności pracowników są w pełni zgodne z Kodeksem pracy i pozwalają w nowoczesny sposób zbierać i opracowywać dane dotyczące czasu pracy np. dla danego działu czy też całego przedsiębiorstwa. Także Państwowa Inspekcja Pracy akceptuje system RCP i w razie kontroli zawsze można wydrukować karty pracy, zestawienia czy inne raporty na potrzeby Dyrekcji, Zarządu albo Działu Kadr. Więcej na temat ewidencji czasu pracy można znaleźć w publikacji
"Rejestracja czasu pracy (RCP) - w jaki sposób mierzyć czas pracy pracowników?".
Korzyści RCP
Tradycyjne metody rejestracji czasu pracy stają się problematyczne szczególnie w przypadku dużych przedsiębiorstw. Kadra zarządzająca często zastanawia się w jaki sposób najlepiej zorganizować pracę dla dużej grupy osób. Dzięki wprowadzeniu raportów generowanych elektronicznie znacznie łatwiej można m.in.: - określić czas pracy i ilość nadgodzin
- zorganizować pracę w systemie zmianowym
- rejestrować spóźnienia pracowników
- określić sposób odpracowywania dni wolnych
- zaplanować grafik z uwzględnieniem zwolnień i dni wolnych
- generować raporty dotyczące obecności, nadgodzin itp. dla danego działu albo konkretnego pracownika
- gromadzenie i przechowywanie danych w bezpieczny sposób
- mieć dostęp w czasie rzeczywistym do informacji, o której godzinie dany pracownik wszedł i wyszedł z pracy w dowolnym oddziale w Polsce i na świecie
artykuł sponsorowany