Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła dziś sześć propozycji przebiegu nowego odcinka S7 między Krakowem a Myślenicami. Z perspektywy mieszkańców gminy Wieliczka kluczowe są trzy z nich — B, C i F — bo bezpośrednio dotykają naszych miejscowości: Podstolic i Golkowic. Najkorzystniejszy dla naszej gminy i powiatu wydaje się być wariant E.
Na spotkaniu w krakowskiej siedzibie GDDKiA w którym uczestniczył m.in. Starosta Wielicki Roman Ptak zaprezentowano sześć propozycji przebiegu drogi ekspresowej S7 między Krakowem a Myślenicami. Najwyżej oceniany przez drogowców wariant „E” zakłada najmniejszą skalę ingerencji w zabudowę i środowisko – oraz w przeważającej części omija gminę Wieliczka. To sygnał, że kluczową inwestycję można pogodzić z ochroną dziedzictwa i komfortu mieszkańców. To zdecydowanie bardzo dobra wiadomość dla powiatu wielickiego i gminy Wieliczka.
Najważniejszą informacją dla mieszkańców naszego powiatu jest fakt, że nowe propozycje omijają centrum miasta Wieliczka. Poprzednie koncepcje zakładały znacznie bardziej ingerujące w przestrzeń scenariusze, które mogły wprowadzić duży ruch tranzytowy w samym mieście i jego okolicach. Obecne warianty są zdecydowanie korzystniejsze – to ulga dla mieszkańców, środowiska i zabytkowych terenów, w tym Kopalni Soli „Wieliczka”.
„Cieszę się, że nowa trasa S7 omija centrum Wieliczki. To oznacza mniejszy ruch w mieście, ochronę zabytków i przyrody oraz większy komfort życia mieszkańców, a jednocześnie umożliwia harmonijny rozwój naszego powiatu” – podkreślił Starosta Wielicki Roman Ptak.
Z prezentacji wynika, że wariant „E” jest najbardziej racjonalny zarówno technicznie, jak i ekonomicznie: przewiduje najmniejszą liczbę wyburzeń, najniższe koszty realizacji oraz przebieg poza zwartą zabudową Powiatu Wielickiego. Dla samorządu to istotna informacja – projekt w znacznym stopniu omija obszary wrażliwe przyrodniczo i kulturowo, w tym strefę oddziaływania Kopalni Soli w Wieliczce, wpisanej na listę UNESCO. Wcześniejsze propozycje trasy wzbudzały sprzeciw części mieszkańców ze względu na bliskość budynków mieszkalnych i terenów objętych ochroną konserwatorską. Przedstawione dziś założenia wskazują na korektę podejścia: drogę planuje się z większym poszanowaniem lokalnego krajobrazu i dziedzictwa, co podkreślał uczestniczący w konferencji Starosta Wielicki Roman Ptak, dziękując GDDKiA za „odpowiedzialne i wyważone” rozwiązania.
GDDKiA zapowiedziała uruchomienie konsultacji, podczas których mieszkańcy zapoznają się ze szczegółami przebiegów i będą mogli zgłaszać uwagi. Powiat Wielicki deklaruje aktywny udział w procesie, tak aby stanowisko lokalnej społeczności wybrzmiało w dalszych decyzjach projektowych.
• Nowa trasa ma odciążyć „zakopiankę” i przejąć ruch w kierunku Beskidów; w prognozach do Głogoczowa przewidziano po trzy pasy ruchu.
• Podstolice pojawiają się w dwóch wariantach (B i C) jako miejsce tunelu o długości ok. 0,8 km; w wariancie C przewidziano tu również węzeł drogowy „Wieliczka–Podstolice”.
• Golkowice występują w wariancie F jako lokalizacja węzła „Wieliczka–Golkowice” spinającego ruch lokalny z S7.
• Wszystkie analizowane przebiegi omijają zwarte tereny zabudowy i obiekty wrażliwe; w pracach brano pod uwagę uwarunkowania górnicze w rejonie Kopalni Soli w Wieliczce oraz dawnej Kopalni Barycz.
• Przewidziane są konsultacje społeczne z udziałem mieszkańców gminy Wieliczka — to na tym etapie można zgłaszać uwagi do korytarzy i węzłów.
Wariant najkorzystniejszy dla gminy Wieliczka
Wariant E Kraków – Głogoczów – Myślenice (28,3 km)
Początek tej propozycji przebiegu S7 to węzeł Kraków Tuchowska. Trasa omijałaby Swoszowice od wschodu, następnie biegła między Lusiną a Wrząsowicami i łączyła się z dzisiejszą DK7 przed węzłem Głogoczów. Następnie biegnie na południe, wykorzystując częściowo trasę dzisiejszej zakopianki. Ponad połowa przebiegu dzisiejszej DK7 może być zaadaptowana na potrzeby S7. Ten wariant jako jedyny zakłada przejście przez Myślenice w śladzie DK7.
Przygotowano dwa tunele o łącznej długość 1,6 km:
• w gminie Kraków (Rajsko - 1,2 km),
• w gminie Mogilany (Mogilany - 0,4 km).
Przewidziano budowę trzech estakad o łącznej długości ponad 0,5 km, a najdłuższa z nich miałaby prawie 250 m długości.
Przygotowano cztery węzły w gminach:
• Świątniki Górne (Pokrzywnica),
• Myślenice (Głogoczów),
• Myślenice (Krzyszkowice, wykorzystanie budowanego węzła na DK7),
• Myślenice (Jawornik, wykorzystanie węzła przygotowywanego do realizacji).
W tym wariancie zakłada się zachowanie połączenia Myślenic z zakopianką przez funkcjonujące dziś przejazdy ul. Sobieskiego, ul. Sienkiewicza, ul. Słowackiego i ul. Piłsudskiego.
Inne warianty, które bezpośrednio dotyczą gminy Wieliczka - najgorszy dla gminy Wieliczka jest wariant C, który zakłada budowę w Podstolicach tunelu oraz węzła drogowego.
Wariant B: start „Kraków Tuchowska” → Myślenice (24,7 km + 5,5 km łącznik do S52)
• Na terenie gminy Wieliczka: tunel Podstolice (≈0,8 km).
• Układ węzłów: Rzeszotary, Łysa Góra (połączenie z S52/BDI), Myślenice–Zawada, Myślenice–DW967.
• Skala ingerencji: ok. 250 nieruchomości mieszkalnych na całym przebiegu.
• Koszt szacunkowy: ok. 3,9 mld zł.
Wariant C: start „Kraków Blacharska” → Myślenice (23,3 km + 5,5 km łącznik do S52)
• Na terenie gminy Wieliczka: tunel Podstolice (≈0,8 km) oraz węzeł „Wieliczka–Podstolice”.
• Trasa wchodzi częściowo na obszary dawnej Kopalni Barycz (eksperci oceniają je jako bezpieczne pod kątem zapadlisk).
• Układ węzłów: Podstolice, Łysa Góra (S52/BDI), Myślenice–Krzyszkowice, Myślenice–DW967.
• Skala ingerencji: ok. 240 nieruchomości.
• Koszt szacunkowy: ok. 3,6 mld zł.
Wariant F: start „Kraków Blacharska” → Głogoczów → Myślenice (27,3 km + 1,6 km łącznik do S52)
• Na terenie gminy Wieliczka: węzeł „Wieliczka–Golkowice” przewidziany jako jedno z czterech węzłowych wpięć tej trasy.
• Trasa kieruje się do węzła Głogoczów, dalej biegnie na wschód od obecnej DK7; przewidziano liczne estakady.
• Skala ingerencji: ok. 270 nieruchomości.
• Koszt szacunkowy: ok. 4,1 mld zł (najwyższy z rozpatrywanych).
„Zakopianka” między Krakowem a Myślenicami notuje najwyższe w kraju natężenia ruchu na drogach krajowych; latem w Libertowie to ponad 75 tys. pojazdów na dobę. Modernizacja obecnej DK7 do pełnego standardu S-klasy uznano za niewykonalną bez ogromnej ingerencji w otoczenie i ograniczeń prędkości — stąd kierunek na nowy przebieg z licznymi tunelami i estakadami, wpięty w A4 i przyszłą S52 (Beskidzką Drogę Integracyjną).
Projektanci deklarują ominięcie obszarów silnie zurbanizowanych, obiektów publicznych i ujęć wody; w analizach korzystali m.in. z danych Narodowego Instytutu Dziedzictwa (w kontekście Kopalni Soli w Wieliczce) i systemów osuwiskowych. Tunelowanie w Podstolicach ma ograniczyć wpływ na zabudowę i krajobraz; podobnie planowane estakady nad ciekami i dolinami.
GDDKiA zapowiada cykl spotkań informacyjnych we wszystkich gminach objętych korytarzami — również w gminie Wieliczka. To pierwszy z trzech etapów konsultacji: dwa poprowadzi krakowski oddział GDDKiA, a postępowanie środowiskowe zorganizuje RDOŚ w Krakowie. Przedstawione warianty nie są ostateczne; urząd dopuszcza korekty, o ile będą oparte na danych, a nie tylko na obawach.