Aż trzynaście przedsiębiorstw zgłosiło chęć realizacji bezkolizyjnego węzła drogowego w Wieliczce, na drodze krajowej numer 94. Planowana inwestycja ma na celu nie tylko usprawnienie ruchu, ale również podniesienie poziomu bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi. Na realizację projektu przeznaczono blisko 86 milionów złotych, wszystkie złożone oferty mieszczą się w tym budżecie. Najniższą propozycję, opiewającą na 53,1 mln zł, przedstawiło konsorcjum firm TERS (lider) i Instbud. Z kolei najwyższą ofertę, w wysokości 80,4 mln zł, złożyła firma PORR.
W przetargu głównym kryterium oceny jest cena - im niższa, tym więcej punktów uzyskuje oferent, z maksymalną liczbą 60 punktów na tym etapie. Pozostałe 40% oceny końcowej stanowi jakość oferty. Oznacza to, że brane pod uwagę będą m.in. takie aspekty, jak przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające czy konstrukcje mostowe.
Poniżej szczegółowe zestawienie wszystkich zainteresowanych podmiotów:
1. BUDIMEX - 73 322 891,66 zł
2. Mota-Engil Central Europe - 72 908 549,54 zł
3. Mosty Łódź - 73 470 970,60 zł
4. Nowak-Mosty - 75 290 988,55 zł
5. Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie - 68 751 019,03 zł
6. PORR - 80 406 743,39 zł
7. PRIMOST Południe - 58 976 483,40 zł
8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR 75 138 636,52 zł
9. Swietelsky Rail Polska - 70 963 374,00 zł
10. STRABAG Infrastruktura Południe - 78 409 132,21 zł
11. konsorcjum firm: TERS (lider), INSTBUD - 53 086 800,00 zł
12. konsorcjum firm: Warbud (lider), Eurovia Polska - 75 914 557,21 zł
13. konsorcjum firm: ZUE (lider), Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego ENERGOPOL - 61 952 239,82 zł
Komisja przetargowa przystąpiła już do analizy otrzymanych ofert.
Nowy bezkolizyjny węzeł drogowy ma powstać w miejscu skrzyżowania drogi krajowej nr 94 (ul. Krakowska) z ul. Krakowską Boczną, znaną również jako łącznik z rondem Wieliczan. Obecna sygnalizacja świetlna w tym miejscu ogranicza przepustowość i przyczynia się do tworzenia zatorów, zwłaszcza w godzinach szczytu. Realizacja nowego układu drogowego umożliwi likwidację sygnalizacji, co przyczyni się do usprawnienia ruchu na DK94 oraz ułatwi wjazd do Wieliczki. Inwestycja pozwoli także na bezpieczne włączanie się do ruchu kierowcom podróżującym z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni.
Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, ul. Krakowską codziennie przejeżdża niemal 22 tysiące pojazdów.
Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach trójstronnego porozumienia między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Samorząd był odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, takich jak decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, zezwolenie na realizację inwestycji czy wykup gruntów. Realizacją inwestycji oraz sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się GDDKiA, jako zarządca drogi krajowej nr 94.